Červenec 2021 / Jana Prochásková

Změna je život? S cukrovkou 2. typu a novou životosprávou rozhodně

Zeptali jsme se českých diabetiků 2. typu, zda po stanovení diagnózy změnili stravu a zavedli pravidelný pohyb, jak konkrétně a jaký to mělo efekt.

Není to tak dlouho, co jsme se ve facebookových skupinách ptali na zkušenosti českých a slovenských diabetiků v práci. Tentokrát nás zajímalo, zda diabetici 2. typu změnili po stanovení diagnózy svou životosprávu, a snažili se tak postup své nemoci zvrátit.

Změna životosprávy je totiž v tomto období důležitější než kdy jindy. Diabetes 2. typu, nebo dokonce prediabetes, se v první fázi řeší vždy právě zvýšenou mírou pohybu a úpravou jídelníčku, případně také metforminem. Pokud se vše podaří optimálně nastavit a především dodržovat, je možné nemoc udržet dlouhodobě pod kontrolou, aniž by bylo nutné ji kompenzovat inzulinem. Ve výjimečných případech je dokonce možné dosáhnout i remise nemoci.

Do boje!
Čeští diabetici si tuto důležitost uvědomují – téměř polovina lidí, kteří ve skupinách CUKROVKA - DOBA SENZOROVÁ a Čeští DIABETICI - "cukrovkáři" typu I.a II. v ČR na Fb vyplnili náš dotazník, se snaží cukrovky zbavit právě pomocí změn v životosprávě. A daří se jim to. To je skvělá zpráva, ale musíme mít na paměti, že jsme se ptali například i ve facebookové skupině Diabetes 2. typu - jak se léčit jídlem, kde se dá zájem o zdravé stravování předpokládat. Další třetina dotazovaných se sice také snaží nemoci zbavit, ale zatím se to nedaří. I to je ale dobrá zpráva, protože odhodlání a snaha o změnu jsou nejdůležitější složky úspěchu.

Najít správnou kombinaci cvičení a diety je pak většinou už jen otázka času. Ostatně 36 % dotazovaných žije s diagnózou cukrovky 2. typu teprve jeden až tři roky a někteří teprve bojují s prediabetem. Dvanáct procent našich respondentů žije s nemocí už tři až pět let a čtvrtina více než pět let.

Jídlo je na prvním místě
Jídelníček změnili absolutně všichni diabetici, kteří nám odpověděli. Někteří zcela, jiní částečně. I malá změna však může mít velký efekt. Zejména jedná-li se o vyřazení cukru či omezení bílého pečiva. Mezi další tipy na změnu životosprávy, o které se s námi lidé v dotazníku podělili, patřilo například low carb stravování neboli snížení příjmu sacharidů. Tato dieta je obecně pro diabetiky velmi vhodná.

Obecně naši respondenti doporučují klasické zásady zdravého stravování, mezi které patří menší porce v pravidelné časy (například pětkrát denně), vždy s dostatkem zeleniny. Pokud navíc omezí sladké, neudělá s podobnou dietou chybu nikdo, komu záleží na jeho zdraví.


Low carb je ve skutečnosti pestrá dieta, na které si pochutnáte. Foto: Unsplash / Toa Heftiba

Pravidelný pohyb trochu bolí
Zatímco odpovědi ohledně jídla byly poměrně jednoznačné, s pohybem to u českých diabetiků zase tak slavné není. Nejpočetnější skupina, 35 % všech dotazovaných, po zjištění diagnózy nezačala pravidelně cvičit. Pokud ale sečteme všechny zbylé odpovědi, vyjde nám poměrně pozitivní výsledek. Celkem 27 % dotazovaných uvedlo, že pravidelně cvičili už před diagnózou. Diabetes 2. typu si sice zaslouží zvýšený přísun pohybu, ale i tak je to pozitivní zjištění. Zbytek dotazovaných začal pravidelně cvičit alespoň jednou týdně, 19 % dokonce několikrát.

Mezi nejčastěji zmiňované druhy pohybu patří cyklistika a běh, které se dají praktikovat kdykoli a kdekoli. Z cvičení vede jóga a pilates, tedy klidné a relativně bezbolestné druhy pohybu. Odpovídající ale velmi správně zmínili i chůzi. Někteří i dvacet kilometrů denně, ale už osm tisíc kroků je solidní základ. Kdo do svého běžného programu zavede alespoň jednu až dvě procházky denně (pejskaři mají výhodu), udělá pro své zdraví i glykémie mnoho pozitivního.

Výsledky jsou vidět
Nejvýraznějším výsledkem upravené životosprávy je hubnutí. To se po stanovení diagnózy podařilo naprosté většině dotazovaných. Pouze dva uvedli, že se jim snížit váhu zatím nepodařilo. Polovina úspěšných připisuje hubnutí změně jídelníčku, dalších pětatřicet procent kombinaci pohybu a stravy.

Snížení váhy ale není jediný zdravotní benefit. Sedmdesát procent všech dotazovaných si pochvaluje lepší glykémie a více než polovina nyní cítí více energie. Skoro 39 % má lepší fyzičku a patnáct procent hlásí lepší spánek. Mnoho dotazovaných dokonce pozoruje zlepšení v několika z těchto oblastí zároveň. A to už je pořádné zvýšení kvality života! Však celkem 85 % všech dotazovaných uvedlo, že se po úpravě životosprávy cítí výrazně nebo alespoň částečně lépe.

Co na to okolí?
Přestože má zdravá životospráva spoustu benefitů, životní styl není úplně jednoduché změnit. Člověk musí bojovat se zažitými zvyky, někdy s nedostatkem času nebo informací a občas i s vlastní pohodlností a chutěmi. Ani nejbližší okolí nemusí mít vždy pro změny pochopení. Více než 38 % dotazovaných našlo při změně životosprávy v rodině a blízkém okolí podporu, dalších téměř 35 % však uvedlo, že pochopení neměli všichni. Celých 23 % pak rovnou uvedlo, že v rodině a blízkém okolí podporu nenašlo.

Kde hledat nejen podporu, ale také inspiraci a informace? Naprostá většina dotazovaných se shoduje, že na internetu nebo v mobilních aplikacích. Kromě facebookových skupin například i na dia fórech, v článcích nebo na online kurzech. Polovina doporučuje ještě knihy, časopisy, kalorické tabulky a samozřejmě lékaře. Pár lidí využilo i služeb dalších odborníků, jako jsou nutriční specialisté nebo trenéři.