Květen 2020 / Viola Černodrinská

Hodí se ketogenní dieta i pro diabetiky?

Keto dieta je hit. Halle Berry, Alicia Vikander, Kourtney Kardashian… Celebrity a influenceři s ní hubnou jako o závod. Jenže hodí se i pro diabetiky 1. typu?

Berry ujíždí na spoustě masa se zeleninou, Vikander se pomocí diety dostala do formy, když hrála hlavní roli ve filmu Tomb Raider, a Kardashian ji sice držela jen krátce, zato si pochvaluje okamžité výsledky. Zní to slibně, jenže lidem s diabetem 1. typu většina odborníků tuto dietu nedoporučuje. Tedy alespoň ne tu variantu, která je dnes tak populární. Tu, ve které jsou běžné potraviny nahrazeny speciálními proteinovými pokrmy v prášku. Chcete polévku, omeletu nebo palačinky? Všechno máte v jednom pytlíku – stačí zalít vodou nebo strčit do mikrovlnky! Diabetikům to ovšem výslovně nedoporučují ani samotní výrobci.

„Česká firma, která keto prášky vyrábí, explicitně zakazuje jejich použití pro diabetiky 1. typu, aby předešla možným komplikacím. Doteď však neexistuje jediná studie, která by v případě těchto pacientů dokazovala negativní nebo naopak pozitivní účinky,“ říká nutriční specialista Jan Vyjídák z projektu Neslazeno. Sám se více než dvanáct let stravuje nízkosacharidově. A jak sám přiznává, velmi se mu zlepšilo zdraví. „Zmizely chronické záněty horních cest dýchacích, téměř i lupénka.“ Sám ale hovoří o „obyčejné“ ketogenní dietě, tedy dietě, která má s tou populární „práškovou“ společné jen to, že jde o dietu vysokoproteinovou.


Alicia Vikander pomocí keto diety hubla pro natáčení Tomb Raidera. Foto: Profimedia

Tuky proti epilepsii
Její kořeny tkví jinde než v hubnutí. Keto dieta, které se také říká nízkosacharidová, bílkovinová, cyklická ketogenní či ketonová, vznikla ve 20. letech 20. století jako pomoc pacientům s epilepsií. Endokrinologický výzkumník Rollin T. Woodyatt přišel na to, že strava s vysokým množstvím tuků a nízkým množstvím sacharidů má velmi příznivý vliv na chemické procesy v mozku. Na to navázali na věhlasné Mayo Clinic, kde začal lékař Russell M. Wilder experimentovat s ketogenním stravovacím režimem, aby jej později mohli na klinice hrdě nazvat keto dietou. Ve své bakalářské práci o tom píše i nutriční terapeutka Iva Recová.

Na základě těchto a několika dalších zjištění byla v roce 1940 keto dieta uznána medicínskou obcí. V devadesátých letech ji pak znovu zpropagoval režisér a producent Jim Abrahams, jehož syn trpí epilepsií. Ketogenní dieta může pomáhat i u jiných neurodegenerativních nemocí, jako jsou například roztroušená skleróza, Parkinsonova nebo Alzheimerova choroba.

Energie ze tří zásob
V běžných potravinách jsou organismu dostupné tři základní zdroje energie – sacharidy, bílkoviny a tuky. Kromě těchto tří druhů živin tělo pro správnou funkci potřebuje ještě vodu, vitaminy a minerály. Prvním zdrojem energie jsou obvykle sacharidy. Vzhledem k jejich omezenému přísunu je tělo rychle spotřebuje a primárním zdrojem se stane zásobní tuk. Tato změna v tělním metabolismu se souhrnně nazývá ketóza.

Tím, že snížíme množství sacharidů ve stravě a naopak přijímáme víc tuků, začne organismus spotřebovávat vlastní zásoby glykogenu, tedy živočišného škrobu uloženého ve svalech a játrech. Vede to k úbytku hmotnosti, který souvisí s vodou navázanou na glykogen. Postupně se organismus začne zbavovat tuků, ale svalová hmota zůstane. Dalšími benefity mají být utlumený pocit hladu, dobrá nálada a zvýšená energie. Tu většina lidí vnímá jako jednu z hlavních výhod proteinové diety.


Keto dieta je extrémnější úroveň klasické nízkosacharidové diety. Prostě pro drsňáky. Paleo dieta je naopak z těchto tří nejměkčí, povoluje nejvíc sacharidů. Foto: Profimedia

Racionální vs. keto dieta
Ve stravovacím konceptu ketogenní diety jsou tělu dodávány vysoce kvalitní proteiny, současně se snižuje příjem sacharidů a zvyšuje konzumace vybraných druhů zeleniny. „Keto dieta je ve svém základu především o přijímání co nejmenšího množství průmyslově zpracovaných potravin. O rozumném jídelníčku s dostatkem kvalitních mas a tuků,“ říká Vyjídák. V jídelníčku byste ideálně měli mít 75 % tuku, 20 % bílkovin a jen 5 % sacharidů. Poměr se oproti tomu, který se doporučuje diabetikům, hodně liší.

„Diabetická dieta dnes ve většině rysů kopíruje takzvanou racionální (rozumnou) stravu, jak je doporučována běžné populaci. Tedy stravu s minimálním množstvím průmyslově zpracovaných potravin a s důrazem na kvalitu,“ vysvětluje Vyjídák. V tom se keto dietě více než podobá. Odlišná je však v poměru jednotlivých skupin potravin, ty rozděluje v poměru sacharidy 50–60 %, tuky méně než 30 % a bílkoviny 10–20 %. K tomu všemu by diabetici měli mít vždy dostatek vitaminů, minerálů a stopových prvků, doplňuje specialista.

Dieta vždycky na míru
Jen pro příklad: nízkosacharidová strava obsahuje jen cca 130 gramů sacharidů na den. „Základní diabetická dieta jich na den doporučuje o něco méně než dvojnásobek, tedy 225 gramů,“ říká Vyjídák. Přesné množství sacharidů by však měl určit ošetřující lékař s ohledem na fyzickou aktivitu, typ cukrovky, pohlaví a momentální zdravotní stav. Jde o velmi zprůměrované hodnoty, takže se nebojte, že byste si ketogenní dietu nemohli upravit přímo na míru. Podle Vyjídáka je ale vždy potřeba se poradit s diabetologem. Diabetikům hrozí v případě nevyvážené a nepravidelné stravy riziko hypoglykémie, která může mít v krajním případě až fatální následky.

Mohlo by Vás zajímat:

Racionální, vegetariánskou a nízkosacharidovou stravu spojují čerstvé potraviny a skvělé výsledky při kompenzaci cukrovky 1. i 2. typu. Číst dál