Červen 2021 / Linda Vomáčková

Osm přírodních pomocníků v boji proti cukrovce

Pokud trpíte diabetem druhého typu, předepsané léky a režimová opatření jsou první volbou. Svou léčbu ale můžete přirozeně podpořit i přírodní cestou.

Představíme vám osm bylinek a potravin, které vám mohou být užitečné v boji s cukrovkou. Na některých si navíc opravdu pochutnáte a nemusíte pro ně chodit daleko. Pár jich najdete i v českých zahrádkách, na louce nebo v lese.

Maliny
Podle studie publikované v časopise Obesity k léčbě diabetu přispívají svou schopností snižovat hladinu cukru v krvi. U kontrolní skupiny pacientů s diabetem, prediabetem a inzulinovou rezistencí došlo ke snížení hladiny glukózy do dvou hodin poté, co posnídali 250 g malin.

Skvělým bonusem je také vysoký obsah kyseliny ellagové – přírodního antioxidantu, díky kterému lze maliny považovat za českou superpotravinu. Třísloviny obsažené v červených bobulích pomáhají čistit střeva, a v Japonsku se proto maliny používají jako prostředek na hubnutí, dokonce i ve formě tablet nebo náplastí. Esenciální olej z malin obsahuje keton, který spaluje tuk až třikrát rychleji než kapsaicin, rostlinný alkaloid zodpovědný za pálivou chuť chilli papriček a známý urychlovač metabolismu. Maliny obsahují také vitaminy B, C, fosfor, vápník, železo a zinek. Ten se vyskytuje zejména v semínkách, proto je dobré jíst plody celé a nepasírovat je.

Borůvky
Kromě lahodných plodů, které jsou doslova nabité vitaminy, minerály a antioxidanty, využijí diabetici i listy borůvčí. Užívají se sušené ve formě čajového nálevu. Jestli pro ně vyrazíte sami do lesa, sbírejte je ještě před dozráním plodů, kdy mají nevyšší obsah myrtilinu, známého také jako „přírodní inzulin“. Kdo si raději pochutná na modrých kuličkách, naplno využije antokyaniny – přirozeně se vyskytující flavonoidy zodpovědné právě za výraznou barvu borůvek a považované za prevenci vzniku diabetu 2. typu.


Borůvky i maliny si diabetici 2. typu můžou dopřávat ve velkém. Foto: Pexels

Pampeliška
Střapaté žluté květy, které se během pár týdnů promění v načechranou bílou hlavičku, máme tendenci považovat hlavně za plevel. Pampeliška, oficiálně smetánka lékařská, je ale cenným zdrojem mnoha léčivých látek. Díky vysokému obsahu hořčin, fytosterolů a silic podporuje trávení i látkovou výměnu a snižuje hladinu cukru v krvi. Podporuje také tvorbu a vylučování žluči, a čistí tak játra.

Nejen diabetikům prospěje jarní čtrnáctidenní kůra, kdy si každý den dáte deset dutých stonků. Z těch omyjete drobné bílé chloupky a odstraníte květy, ideální je trhat stonky poupat, ještě před rozkvětem. Když si zvyknete na lehce štiplavou hořkou chuť, dá se z listů pampelišky připravit výborný salát. Stačí jen vybrat správnou zálivku.

Kopřiva
Další léčivka s pověstí plevele, která vám pomůže snížit hladinu krevního cukru. Za hypoglykemickým efektem stojí glukokininy, dusíkaté látky vznikající při metabolismu aminokyselin, které podporují vylučování inzulinu. V kombinaci s předepisovanými antidiabetiky mají prokazatelný vliv na snížení glykémie.

Zázvor
Známe ho hlavně z asijské kuchyně nebo jako podpůrný prostředek proti nachlazení. Zázvor se ale pyšní celou škálou příznivých účinků. Působí protizánětlivě, antibakteriálně, pomáhá proti nevolnostem, zvracení a zklidňuje zažívání. Podle metastudie z roku 2018 existuje spojení mezi užíváním zázvoru a výrazným snížením inzulinové rezistence. Obézním pacientům pomohl snížit chuť k jídlu i vstřebávání tuků ze střeva.

Skořice
Stejný efekt má i skořice, oblíbené voňavé koření původem z tropů. Kromě toho podporuje trávení, urychluje metabolismus a snižuje tlak, což je problém, s kterým se potýká řada pacientů s obezitou a prediabetem. V jedné studii se skupině dospělých lidí snížil tlak už po dvou týdnech, kdy užívali půl lžičky mleté skořice denně. Skořici si můžete přidat do snídaňové kaše nebo s ní ochutit kávu, případně čaj. Skořice navíc nemá prakticky žádné vedlejší účinky, a je tak vhodným doplňkem ke standardně užívaným lékům.


Skořice i zázvor jsou známí – a chutní – pomocníci při řadě zdravotních problémů. Foto: v.viash

Pískavice (řecké seno)
Bylinka původem ze Středomoří, ale roste i v západní Asii. Semínka pískavice chutí trochu připomínají javorový sirup, listy se upravují jako zelenina. Odvar z pískavice se většinou používá při zažívacích potížích, ale pomáhá i při bolestivé menstruaci nebo arteroskleróze (kornatění tepen). Snižuje totiž hladinu cholesterolu v krvi a také absorpci cukru v žaludku. Navíc stimuluje produkci inzulinu, takže opět pomáhá se snížením hladiny glukózy v krvi.

Gymnéma lesní
Tato indická dřevnatá rostlina s exotickým názvem se v ajurvédské medicíně označuje hindským výrazem gurmar – doslova „ničitel cukru“. Její kouzlo spočívá v tom, že kyselina gymnemová obsažená v listech blokuje chuťové receptory, a účinně tak potlačuje chuť na sladké. Kromě toho stimuluje buňky slinivky k vyšší produkci inzulinu a zpomaluje uvolňování cukru do krve. Kyselina gymnemová má totiž podobnou chemickou strukturu jako glukóza, takže přirozeně mírně snižuje hladinu cukru v krvi. Užívá se ve formě kapslí, v Indii se přímo žvýkají listy nebo kořen.

Poraďte se vždy s lékařem
Snižovat hladinu cukru v krvi pomáhá celá řada dalších bylinek, většinou je najdeme v čajových směsích pro diabetiky. Patří sem například jestřabina lékařská, fazol, lopuch, lékořice, čekanka, truskavec, fenykl nebo šalvěj. Přírodní léčba může s cukrovkou sice pomoci, vždy je ale potřeba tyto doplňky konzultovat s diabetologem. Při nesprávném dávkování byste si mohli uškodit, některé látky navíc interagují mezi sebou navzájem a mohou ovlivnit i účinky předepsaných léků. S fytoterapií (léčbou bylinkami) je proto potřeba zacházet opatrně.