Únor 2021 / Jana Prochásková

Vysoce zpracované potraviny dlouho vydrží, lépe chutnají, ale škodí zdraví

Jsou jich plné regály a jejich konzumentů brzy plné ordinace. Zbavte svůj jídelníček vysoce zpracovaných potravin.

Mezi schůzkami do sebe stihnete hodit akorát balený croissant, k obědu si u počítače sníte bagetu a s dětmi povečeříte rybí prsty. Náročný den? Určitě už se těšíte na sklenici vína a pytlík chipsů u televize... Nejspíš sami tušíte, že podobný životní styl, plný vysoce zpracovaných potravinářských produktů (VZPP), nemá s tím zdravým nic společného.

VZPP: od taveného sýru k tabulce čokolády

Jako VZPP označujeme potraviny, které prošly pokročilým technologickým zpracováním. Typicky obsahují více než pět ingrediencí včetně nejrůznějších aditiv, aromat a dalších látek, které byste si samotné ke svačině nedali. Nejčastěji vznikají za účelem delší trvanlivosti, snadné a rychlé přípravy nebo lepší chuti. Zdánlivé výhody zastiňuje fakt, že k tomu využívají řadu nevhodných složek – například přidané cukry a rafinované sacharidy, které mají vysoký glykemický index. Často mají vyšší obsah soli a současně je náročné zpracování ochudilo o vlákninu, vitaminy, minerály a další zdraví prospěšné látky.

Vědci se shodují, že strava bohatá na VZPP není pro naše tělo nic dobrého. Prázdné kalorie, kterých tyto potraviny bývají plné, zvyšují kalorický příjem a s ním i hmotnost a tukové zásoby. Ultra zpracované potraviny, jak se VZPP někdy říká, také zvyšují riziko kardiovaskulárních chorob. Ve stresových situacích je často volíme jako rychlou nebo utěšující svačinku, ale ve skutečnosti kvůli rychlým změnám hladiny cukru v krvi nesvědčí ani naší psychice.


Nejlíp se VZPP vyhnete tak, že zamíříte rovnou k regálům s čerstvými potravinami. Foto: Shutterstock

Jak poznat ultra zpracovanou potravinu?

Abyste v obchodě poznali VZPP, nemusíte hned memorovat seznam éček. Někteří výrobci už také přišli na to, že zákazníci éčka nechtějí, na mnoha obalech proto například místo E214 najdete ve složení ethylparahydroxybenzoát. Jde však o tu stejnou látku.

Existuje ale jednoduchý test, kterým VZPP neprojdou. Projeďte očima složení a odpovězte si na následující otázky. Skládá se produkt z více než pěti surovin? A máte problém některou z nich přečíst nebo ji neznáte? Pokud ano, pravděpodobně se jedná o VZPP. Například džus nebo sýr s výše uvedeným konzervantem ethylparahydroxybenzoátem by v tomto testu po zásluze propadly.

Dalším poznávacím znamením je obal. Jakýkoli. Pokud ho potravina má, je většinou určena k přepravě a delší životnosti, a je tedy dobré mít se na pozoru a zkontrolovat složení. Pokud jde o rýži, ořechy a další základní suroviny, není se samozřejmě čeho bát. Oříšky v jogurtu nebo instantní rizoto jsou už jiný případ.

Malý tip na závěr – VZPP jsou většinou potraviny, které znáte z reklam. Čerstvá jablka žádnou reklamu nemají, ale kampaní na nejrůznější nápoje a cukrovinky s příchutí jablek je všude plno. Výrobci zkrátka potřebují prodat produkty, jejichž vývoj jim zabral spoustu času i peněz.

Zaměřte se na základní a čerstvé potraviny

Nejjednodušším způsobem, jak se VZPP vyhnout, je nakupovat základní (nebo chcete-li primární) a čerstvé potraviny. V praxi to znamená, že byste se v obchodě měli zdržovat nejdéle u ovoce a zeleniny, mléka, ořechů, luštěnin, vajec a pultu s čerstvým masem. Zrychlit byste naopak měli v sekci cukrovinek, chipsů, uzenin a hotových jídel.

Disciplínou pro pokročilé jsou trvanlivé potraviny v konzervách, sklenicích a mrazicích boxech, tedy kategorie zpracovaných potravin a ingrediencí. Tady už se čtení etiket nevyhnete, protože mezi nimi najdete výrobky jako od babičky i malé chemické závody. Většinou ale stačí aplikovat výše uvedené pravidlo dvou otázek a rychle poznáte, které máslo nebo která rajčata v plechovce vložit do košíku.


Které potraviny zařadit do jídelníčku a které úplně vynechat? Jaké stravovací směry jsou pro diabetiky nejvhodnější? A může diabetik držet klasickou redukční dietu? I to se dočtete v e-knize Vidličkou proti cukrovce, kterou jsme pro vás sestavili s odborníky. Stáhněte si ji v PDF.