Březen 2022 / Jana Prochásková

Diabetik vitariánem? Jak jde dohromady raw strava a cukrovka

Jídelníček plný zeleniny, ovoce, luštěnin a ořechů zní jako ztělesněné zdraví. Má to ale pár háčků.

Anglické slovo raw můžeme přeložit jako syrové, ale i surové, prvotní a nezpracované. A právě takové je jídlo, které tvoří základ jídelníčku vitariánů neboli vyznavačů raw stravy. Sami vitariáni ještě rádi používají pojem živá strava či rovnou vitariánství .

Živá strava v tomto případě znamená, že jídlo neprošlo tepelnou úpravou, při které by se zahřálo na více než 42 °C. Vyšší teploty, i když některé zdroje dovolují i 48 °C, podle vitariánů ničí důležité vitamíny a enzymy. Povolená teplota vylučuje nejen veškeré vaření, pečení a smažení, ale také například pasterizaci. Jídelníček raw strávníka se tak často překrývá s jídelníčkem vegana. I proto, že konzumace masa, mléka a vajec bez tepelné úpravy s sebou přináší výrazné riziko otravy nejen salmonelou.

Přestože se může zdát, že je raw strava výdobytkem moderní doby, opak je pravdou. S touto dietou přišel už v 19. století doktor Maxmilian Bircher-Benner, který naše jídelníčky už obohatil jinou bombou – müsli. Předpokládal, že strava plná čerstvého ovoce a zeleniny je pro jeho pacienty v sanatoriu zdravější než maso a brambory.

Co jedí vitariáni

Dominantou živého jídelníčku je především zelenina, dále též ovoce, semena, mořské řasy, ořechy a luštěniny. Vše by mělo být ideálně v biokvalitě, tedy pěstované bez použití pesticidů a herbicidů. A samozřejmě čerstvé a na talíři v podstatě syrové a studené.

Nabízí se samozřejmě představa, že vitariáni jedí pouze saláty. Realita je však mnohem pestřejší. Existuje řada raw dezertů, mezi časté svačiny patří rozmanitá smoothie i běžné součásti evropského jídelníčku, jako například studené polévky tarator či gazpacho. Na internetu najdete recepty na raw svíčkovou i cokoli jiného, stačí zkrátka do internetového vyhledávače před požadované jídlo připsat „raw“.

Teoreticky si můžete dát i tatarák se syrovým vajíčkem nebo japonskou specialitu sashimi ze syrových ryb, a stále dodržíte principy raw stravy. K tataráku si ale nemůžete dát topinku a běžné sushi by kvůli vařené rýži také neprošlo.


Raw strava má mnoho podob. Od vege svíčkové po řepové gazpacho. Foto: Shutterstock

Výhody raw stravy

Strava plná čerstvé zeleniny, ořechů a luštěnin v biokvalitě zní samozřejmě úžasně zdravě. A skutečně je prokazatelně plná vitamínů, minerálů a dalších živin. Naopak neobsahuje prakticky žádné tuky a cholesterol, je proto velmi účinná při redukční dietě, což ještě podporuje velký podíl vlákniny.

Raw jídelníček také neobsahuje žádné vysoce zpracované potraviny, což je další významný bod nejen pro zdraví, ale také pro životní prostředí. Celkově jde o velmi lehkou stravu, proto se s ní často pojí i zvýšení energie a zlepšení nálady.

Nevýhody raw stravy

Živá strava je sice plná pro zdraví důležitých látek, ale jen některých. Vzhledem ke složení jídelníčku je podobně jako u veganů nutné hlídat a často i doplňovat vápník, železo a vitamín B12. Strava je také chudá na proteiny a kalorie, naopak bohatá na sacharidy. Vědci z Kolumbijské univerzity navíc zjistili, že striktní raw dieta vedla u účastníků studie k mírnému snížení obranyschopnosti organismu.

Vitariánství je poměrně radikální stravovací směr, je proto nutné mít vždy po ruce vlastní jídlo. Zajít si na oběd či večeři jen tak do restaurace zkrátka není jednoduché. U podobně striktních diet navíc častěji hrozí porušení protokolu a návrat ke starým zvykům.

Raw strava a cukrovka

O raw stravě se v zahraničních médiích často píše v souvislosti s cukrovkou druhého typu. V roce 2013 vznikl dokonce dokument o tom, jak lze diabetes raw stravou zcela zvrátit. Citace, postupy i výsledky dokumentu byly však brzy vyvráceny.

Významnou část raw jídelníčku tvoří ovoce, což může být kvůli velkému množství cukrů problematické. Je proto nutné opravdu preferovat zeleninu a například ořechy, u ovoce je pak nutné vyhýbat se způsobům přípravy, které obsah cukrů ještě zvyšují, třeba odšťavňování nebo sušení. Cukrovka tak z již dosti striktního stravovacího protokolu eliminuje další část surovin a způsoby jejich přípravy.

Přidat do jídelníčku více čerstvé zeleniny a ořechů nebo vyzkoušet klíčení je každopádně skvělý nápad. Pokud vás raw strava láká, vyzkoušejte ji nejdřív v malém rozsahu. Zkuste například zavést raw svačiny nebo snídaně a sledujte, jak ovlivní glykémii. Ideálně počkejte do léta, kdy je nejen dostatek čerstvých surovin, ale lidé také přirozeně vyhledávají studenější potraviny. Do té doby se můžete inspirovat třemi nejvhodnějšími stravovacími směry pro diabetiky.