Duben 2020 / Petra Matějková

Jak naklíčit semínka. Zdravá dobrota vám vyroste před očima

Klíčení podomácku je zábavné a lehké jako facka. A ještě k tomu s pomocí klíčků posílíte imunitu a podpoříte metabolismus.

Jsou výživové trendy, nad nimiž zůstává rozum stát, a pak ty druhé, které by si měl osvojit každý. Třeba klíčení semínek. Je jednoduché jak facka a z vlastní zkušenosti si dovolím tvrdit, že jakmile ho jednou vyzkoušíte, nikdy už si „hotové“ výhonky nekoupíte a obloukem se vyhnete lékárnám i umělým vitaminům.

Probudit semínko k životu je malý zázrak, který se ale podaří každému začátečníkovi. Stačí troška vody a péče a doma máte zásobárnu přírodních vitaminů skoro zadarmo. Naklíčená semínka můžete použít úplně stejně jako bylinky – posypat jimi brambory, přidat je do sendvičů, pomazánek nebo masových směsí. Skvěle chutnají i jen tak, mlsat se dají samotná podobně jako ořechy.


Brokolicové klíčky jsou trochu pikantnější a skvěle chutnají třeba na chlebu s lučinou. Foto: Profimedia

Domácí vitaminová bomba
Samozřejmě záleží na konkrétním druhu klíčků, ale obecně v sobě ukrývají povolený doping v podobě vitaminů B a C, spoustu minerálů – třeba vápník, hořčík, železo a fosfor. Jako doplněk stravy je proto doporučují i odborníci z Harvardu. Pokud se ke klíčkům dostanou sluneční paprsky, jako bonus dostanete chlorofyl, který detoxikuje tělo, a aminokyseliny podporující imunitní systém a správné fungování metabolismu. Uf. Na jeden malý klíček je toho víc než dost!

A protože jsou semínka tak skvělou vzpruhou pro organismus, měli byste je naučit jíst i děti. Upřímně to není nic těžkého. Pozorovat semínko, jak nejdřív nabobtná, pak pustí malý klíček a téměř hodinu po hodině sílí, je lepší než televize. Jídlo opravdu doslova roste před očima, od probuzení pod vodou až do „sklizně“ uběhne jen pár dní. Když dětem dovolíte, aby měly klíčky ve svých rukou, je víc než pravděpodobné, že je ve finále budou i jíst. Klidně samotné nebo schované v sendvičích nebo pomazánce. Společně můžete při ochutnávání tipovat, kterou rostlinku právě dlabete.

Ne každé semínko je k jídlu
Než bezhlavě vykoupíte semínka v nejbližším hobby marketu, měli byste vědět jednu věc – ne každé se ke klíčení hodí. V běžné zemědělské produkci se většina semen moří nebo pocházejí z geneticky upravených zdrojů a jsou určena k výsevu. Těm se obloukem vyhněte. Pro přímou konzumaci se hodí jen semínka v bio kvalitě. Na nákup proto vyrazte buď do prodejen se zdravou výživou, nebo se na internetu poohlédněte po certifikovaných semínkách (případně nakličovacích směsích) určených k jídlu. Toho, že každé semínko klíčí trošku v jiném časovém rozmezí, se nebojte. Buď můžete vyzobat ta již naklíčená, nebo si o jeden či dva dny déle počkejte, až vyklíčí celá směs.

Která semínka klíčit
Existují klíčky, které vám v syrovém stavu neudělají dobře a kterým je fajn se buď úplně vyhnout, nebo je před konzumací tepelně upravit. Jedná se o klíčky lilkovitých rostlin, sóji, hrachu a fazolí (s výjimkou fazolek mungo).

Skvělé jsou naopak jakékoli obiloviny a pikantní řeřicha nebo ředkvičky. Oblíbená jsou na klíčení semínka hořčice, všechny druhy salátů, mungo, cizrna nebo čočka. A úplně nejlepší jsou směsi přímo určené ke klíčení. Během pár dní z nich vyroste pestrá paleta chutí s univerzálním použitím. Každý druh semínek chutná jinak a k výběru toho, na čem si u vás doma nejvíc pošmáknete, se musíte jednoduše projíst.


Klíčky můžete vylepšit pomazánku, salát i zdravou snídani. Hodí se všude, kam se dávají klasické bylinky. Foto: Profimedia

Klíčení je zábava
Pro to, abyste se dobrali kýženého výsledku, nepotřebujete žádné extra vybavení. Jestli nechcete investovat vůbec do ničeho, využijete zavařovací sklenici, jemné plátno a gumičku nebo provázek. Pohodlnější je ale klíčení v nakličovacích sklenicích nebo miskách, které pořídíte za pár stovek.

Úplně na začátku je potřeba semínka na pár hodin (klidně i přes noc) namočit. Do sklenice jich nasypte tolik, aby pokryla dno, a zalijte je studenou vodou, aby byla zcela ponořená. Tento postup je vhodný pro všechna semínka, která kolem sebe netvoří gel. Pro řeřichu, rukolu nebo chia semínka (to jsou ta, co kolem sebe po namočení vytvoří gelovou vrstvu) je vhodnější nakličovací miska.

Ráno (nebo po cca pěti až osmi hodinách) semínka pořádně propláchněte, sklenici uzavřete buď plátýnkem, nebo perforovaným víčkem (v případě nakličovací sklenice) a otočte dnem vzhůru, aby přebytečná voda mohla odkapávat. Takto proplachujte alespoň dvakrát denně až do doby konzumace, na kterou se můžete těšit podle druhu semínek po čtyřech až osmi dnech.

Nebudete moci přestat
Na závěr by se hodilo upozornění, že klíčení vyvolává závislost. Jakmile ho jednou zkusíte, je dost pravděpodobné, že budete experimentovat s množstvím, semínkovými variacemi i způsobem konzumace. Na rozdíl od jiných závislostí je ale tahle tělu velmi prospěšná.