Duben 2020 / Marie Barvínková

Diabetes a ovoce. Trocha fruktózy neškodí, hlavní je jíst vyváženě

„A ovoce jíst můžu?“ Spousta diabetiků v tomhle nutričním rozhodnutí nemá jasno.

Myslet si, že diabetici by ovoce jíst neměli – prostě protože je sladké – by bylo naivní. „Člověk s diabetem 1. typu by měl především dodržovat zásady racionální výživy. To znamená také jíst dostatek zeleniny a přiměřené množství ovoce denně,“ říká MUDr. Klára Picková, která se nemocí dlouhodobě zabývá jako lékařka i autorka odborných knih.

Pozor na fruktózu?

Není cukr jako cukr. Ovoce obsahuje hlavně fruktózu, jednoduchý sacharid, který vědci někdy spojují se zvýšeným krevním tlakem. Například výzkumníci ze zdravotního střediska Coloradské univerzity v Denveru zkoumali jídelníček 4 528 dospělých a zjistili, že větší množství fruktózy v jídle a hypertenze u nich jdou často ruku v ruce.

To by pro diabetiky mohlo zdánlivě představovat problém. Pokud ovšem dodržují zásady správné výživy, nemají se čeho bát. O ovoce tu totiž nejde. Trable by mohly začít teprve ve chvíli, kdy to přeháníme s umělými sladidly, sladkostmi nebo limonádami, které fruktózu obsahují. „Výrazně zvýšený krevní tlak jsme pozorovali u pacientů, jejichž denní dávka fruktózy odpovídala dvěma a půl lahvím sladké limonády,“ zjistil denverský tým profesorky Diany Jalal.

„U jídel, která ji obsahují přirozeně, není důvod se otázkou fruktózy zabývat,“ dodává dokonce doktorka Picková. Stačí prý selský rozum. Fruktóza, kterou příroda kromě ovoce šoupla třeba i do řepného cukru nebo medu, cukrovkářům v přiměřeném množství neuškodí.Jinak je tomu u takzvaných dia potravin. „Uměle přidaná fruktóza v nich nahrazuje jiné cukry, například sacharózu nebo glukózu, což právě může vést k jejímu nadměrnému příjmu,“ vysvětluje Picková. Pacientům s diabetem taková jídla vůbec nedoporučuje. Vůči standardním potravinám podle ní nemají žádnou nutriční výhodu.


Ani diabetici nemusejí trpět nebarevnou stravou. Foto: Instagram @mindfuldiabeticrobby

Hlavní je dobře počítat

U ovoce naopak výhody převažují. Obsahuje vitaminy i minerály, celé spektrum antioxidantů i vlákninu. Není proto vůbec potřeba se mu vyhýbat, jde jen o to umět správně spočítat množství sacharidů v jídle. „A k tomu vypočítat adekvátní dávku inzulinu,“ doplňuje Picková.

„Pokud si člověk s diabetem 1. typu nebude umět nadávkovat inzulin, bude pro něj obtížné dosahovat optimální kompenzace hladiny cukru v krvi. Bez ohledu na to, co jí,“ říká lékařka. „To, jestli má ovoce, které konzumuje, více či méně fruktózy, není v každodenním životě s cukrovkou vskutku tolik relevantní.“Pro člověka s diabetem je podle ní výhodné, když se naučí, která jídla mají vysoký glykemický index, tedy rychle zvyšují hladinu cukru v krvi, a která naopak nízký. Ta hladinu cukru zvyšují také, ale pomalu a postupně. S tímto vědomím je možné aplikaci inzulinu lépe časovat. U ovoce, stejně jako u každé jiné potraviny, je užitečné brát tohle hledisko v potaz.

„Obecně má nižší glykemický index nezralé ovoce. Vyšší pak mívá ovoce zralé či přezrálé,“ popisuje lékařka. Z obecného hlediska má ovoce spíš střední až vyšší glykemický index, ale to neznamená, že je ho nutné vynechat. Jen s ním podle toho nakládat.

Rebel Robby a ovocná dieta

Může diabetikům dokonce prospět, když svůj jídelníček redukují pouze na ovoce a ostatní potraviny buď omezí na minimum, nebo úplně vyřadí? Robby Barbaro tvrdí, že ano. Známý kalifornský bloger, kouč a propagátor rostlinné stravy tvrdí, že sám cukrovku 1. typu zvládá právě díky takové „ovocné dietě“.

Před devíti lety – ve svých osmnácti – propadl WFPB stravování. Je to zkratka pro „whole food, plant-based“, tedy je založené na jídlech, která nejsou průmyslově zpracovaná, a na rostlinách. I v rámci WFPB je však Robby rebel, svůj každodenní jídelníček totiž buduje vyloženě kolem ovoce. „Je to rozhodně nekonvenční přístup. Ovoce snídám i obědvám, k večeři si pak dám další ovoce a k tomu velký salát,“ svěřil se v rozhovoru pro server Plant Eaters‘ Manifesto.

Salát v jeho případě není žádný Caesar ani Waldorf, natož vlašák. Jde třeba o směs římského salátu, rukoly, rajčat, manga a malin. Tu Robby ještě zapíjí čerstvou šťávou z pomerančů. „V první řadě mi ovoce chutná. Dřív jsem se ho tedy trochu bál, stejně jako většina diabetiků. Dával jsem si ho jen po malých dávkách. Nyní vím, že sacharidy nejsou pro diabetiky problém.“ A snaží se to prý sdělit celému světu.

Ne každý odborník vidí podobný styl stravování tak růžově. Nejen s ohledem na diabetiky; magazín Tonic se rozhodl prozkoumat a s výživovými poradci zkonzultovat, jaké by to bylo, kdyby i zdravý člověk opravdu jedl pouze ovoce. Došel k závěru, že takový jedlík by sice snížil riziko zánětů, shodil na váze a měl nižší cholesterol, ale také by mu dlouhodobě mohla chybět energie i důležité látky, jako je vitamin D, B12 nebo železo. Cukrovka necukrovka.


Rebel Robby se ovoce ani svojí cukrovky nebojí. Foto: Instagram @mindfuldiabeticrobby

Zdravý rozum nadevše

A pokud jde o Robbyho a další lidi s diabetem 1. typu? „Existuje mnoho pacientských webů se zaručenými postupy či plány, jak různé typy diabetu zlepšit či vyléčit. Jejich důvěryhodnost je však sporná,“ myslí si Klára Picková. „Subjektivní zkušenosti jednoho či několika pacientů nejsou obecná doporučení, i když tomu člověku mohly ‚změnit život‘ či vyřešit jeho osobní potíže s danou nemocí.“ Nejdůležitější je podle ní používat zdravý rozum, a to při volbě potravin i při určování jejich množství. „Samozřejmě je důležitý výběr toho, co člověk s diabetem jí. Kvalitní bílkoviny, komplexní sacharidy, dostatek zeleniny a přiměřeně ovoce. V rozumné míře pak lze zařadit i sladkosti a jiné pochutiny.“