Květen 2022 / Viola Černodrinská

Nízkosacharidová strava dokáže pomoci s léčbou cukrovky 1. i 2. typu., říká výživový poradce

Proč se začít stravovat nízkosacharidově, jak si sestavit ideální jídelníček, čemu se vyhnout a co je naopak na tomhle typu stravování to nejlepší?

Sám se začal nízkosacharidově stravovat před více než deseti lety, a jak říká, obrátilo mu to život naruby. Výživový poradce a advokát Jan Vyjídák se postupně zbavil několika chronických onemocnění a k tomu i pocitu vlčího hladu, který ho prý trápil celých 29 let. Poznatky se snaží předávat dál, ať už prostřednictvím svého projektu Neslazeno, nebo jako zdravotnický poradce.

Jste profesí advokát. Zároveň se pohybujete v oblasti výživového poradenství. Jak jdou tahle dvě povolání dohromady?

Možná se to může zdát zvláštní, ale výživové poradenství pracuje – podobně jako advokacie – s důkazy. Nejde samozřejmě o klasické důkazy, které by poradce předkládal klientovi, jako to dělá advokát u soudu. Ale šikovný výživový poradce by se měl umět orientovat zejména ve studiích, na kterých jsou postaveny naše znalosti o výživě a její roli v prevenci a léčbě různých chronických onemocnění. Současně by měl umět dobře komunikovat s klientem, klást potřebné otázky, pečlivě naslouchat odpovědím a orientovat se ve změti někdy protichůdných informací.

A právě v tomhle se advokacie a výživové poradenství doplňují?

Dá se skoro říct, že pro advokáta může být o něco snazší utřídit si různé studie a zdroje z oblasti výživy a zdraví, kriticky je vyhodnotit a udělat si z nich závěr, který pak lze využít při poskytování výživových rad. Funguje to samozřejmě i obráceně. Unavený a špatně vyživovaný advokát je klientovi málo užitečný. Vždycky je lepší, když advokát neusíná po těžkém nezdravém obědě a díky kvalitní stravě mu to lépe pálí.

Co vás vedlo k tomu začít s nízkosacharidovou stravou? A jak probíhal onen „přechod“?

K nízkosacharidové stravě mě přivedl můj kamarád. Studoval ve Štýrském Hradci a znal knihy Wolfganga Lutze – rakouského lékaře, který na přínosy nízkosacharidové stravy narazil už v 50. letech minulého století, úspěšně ji aplikoval ve své dlouhé klinické praxi, a dokonce o ní napsal několik odborných článků i zajímavé knížky jako Život bez chleba.

Do léta 2009 jsem dlouhodobě, zdravému životnímu stylu navzdory, trpěl chronickými zdravotními problémy. Lékaři mi diagnostikovali lupenku a pak i astma. Na svůj tehdejší věk jsem bral docela hodně léků, ale zdraví se nijak zásadně nezlepšilo. Když mi pak během mých londýnských studií kamarád přinesl právě knihu Život bez chleba, se zájmem jsem si přečetl o mnoha pacientech, kterým nízkosacharidová strava zásadně pomohla. Strávil jsem několik dní a nocí v naší univerzitní knihovně a pročetl na téma nízkosacharidové stravy několik odborných článků i různé kritiky. Nakonec jsem usoudil, že nemám co ztratit, a pustil se do toho. Přechod byl v mém případě naprosto bezproblémový. Stáhl jsem si mobilní aplikaci a začal podrobně sledovat nutriční složení potravin.

Co všechno taková strava obnáší?

Nízkosacharidová strava je v podstatě velmi jednoduchá – maso, ryby, vajíčka, sýry a mléčné výrobky, ořechy a semínka, bezškrobová zelenina, trocha ovoce. Já jsem podle doporučení doktora Lutze ze dne na den snížil příjem sacharidů na 72 gramů denně, což znamenalo velmi výrazné omezení mnoha potravin, na které jsem byl dlouhá léta zvyklý. Brambor, pečiva, rýže, ovoce a mnohých dalších. Naopak jsem přidal více bezškrobové zeleniny, ořechů a semínek, vajíček a ryb. Úplně nebo téměř úplně odpadají všechny tzv. vysoce zpracované potravinářské produkty, o kterých jsme v roce 2019 společně s lékaři Matejem Kohutiarem a Hankou Krejčí publikovali článek v odborném časopise DMEV. Stručný návod, jak se jim vyhnout, nabízí dnes také edukační web Cojist.cz z dílny Globopol.

Je něco, co vám ze začátku chybělo?

Celý život jsem byl zvyklý na dobré pečivo a dobré ovoce – na nízkosacharidové stravě jsem obojí výrazně omezil. Pečivo jsem vlastně vyřadil úplně, protože jsem vysledoval, že se cítím lépe bez něj. Obojí mi ze začátku trochu chybělo, ale protože se mi opravdu zlepšilo zdraví, rychle jsem si zvykl. Dodávám jen pro úplnost, že při nízkosacharidové stravě není nutné pečivo vyřazovat úplně, do mírnější varianty se určitě může vejít i jeden nebo dva krajíce chleba denně.


I tohle je nízkosacharidová strava. Nevypadá to lákavě? Foto: Shutterstock

Jaké hlavní benefity tahle strava má?

Asi největší přínos je to, že vám zajistí pocit sytosti ještě několik hodin po jídle, což je spojováno s dostatečným příjmem všech živin při relativně nízkém kalorickém příjmu. Díky tomu se pak snižují nadměrné tukové zásoby a člověk dosahuje lepší tělesné kompozice – a to už ocení téměř každý, koho potkal neplánovaný nárůst hmotnosti a obvodu pasu. Jen pro představu: v Česku trpí obezitou či nadváhou asi 5 milionů lidí a spolu s Maltou a Velkou Británií patříme na přední místa v Evropě.

A právě nízkosacharidová strava nám pomůže zhubnout?

Určitě. Je navíc jedním z typů stravy, které přispívají k výraznému zlepšení léčby cukrovky 1. typu, cukrovky 2. typu i těhotenské cukrovky. U cukrovky 1. typu jde s její pomocí zajistit téměř normální glykémie, u 2. typu zase remisi onemocnění, tedy ústup symptomů a normální glykémie bez medikace.

Někdy se ve spojitosti s nízkosacharidovou stravou udává také termín ketogenní dieta. Jaký je v tom rozdíl?

To je její přísnější varianta, která dostala svou přesnou podobu už v roce 1921, kdy se doporučovala pacientům s epilepsií. Je při ní povoleno jen 30 gramů sacharidů denně. Dodnes se epileptikům doporučuje. Často se při jejím dodržování snižuje frekvence i délka epileptických záchvatů, proto je už přes sto let součástí léčebného arzenálu neurologů po celém světě.

Zpět ke klasické nízkosacharidové stravě. Je vhodná pro každého, nebo by se jí někdo měl vyhnout?

Nízkosacharidová strava není žádné magické řešení, které by bylo univerzálně nejlepší pro všechny. Kvůli vyššímu příjmu tuků – výrazně nad 50 procent kalorického příjmu – není vhodná například pro lidi s vrozenými poruchami metabolismu tuků či s porfyrií (porucha syntézy hemu). Nedoporučuje se ani u chronického zánětu slinivky břišní nebo u pacientů s tzv. primární hyperlipoproteinémií, což jsou zjednodušeně řečeno geneticky podmíněné zhoršené krevní lipidy.

Dá se nízkosacharidová strava označit za redukční dietu?

Nevede k úbytku hmotnosti, ale spíše k redukci nadměrných tukových zásob. Pokud tedy člověk nadměrné tukové zásoby má, může o část z nich přijít. Některým lidem může taková strava naopak pomoct přibrat – zejména ve spojení s vhodnou fyzickou aktivitou. Každý pacient s nadváhou, obezitou, diabetem, prediabetem nebo inzulinovou rezistencí, ale i pacienti s dalšími chronickými onemocněními, včetně psychických nebo psychiatrických problémů, by o nízkosacharidové stravě měli vědět jako o léčebné možnosti. Měli by mít k dispozici základní informace, co taková strava obnáší a proč může přispět ke zlepšení zdraví.

Jak může tahle strava pomoci s psychickými chorobami?

Zatím jsou k dispozici pouze pilotní studie. Jejich hypotéza je taková, že pokud léky u psychických obtíží příznivě ovlivňují chemické a další procesy v mozku, pak by i správná strava mohla příznivě ovlivňovat ty samé nebo podobné procesy. Klinická praxe i pilotní studie ukázaly, že nízkosacharidová a ketogenní strava mohou přispět ke zlepšení symptomů a případně i ke snížení nebo úplnému vysazení medikace u mnoha obtíží. Mimo jiné při úzkosti, depresi, bipolární poruše, psychóze, poruchách autistického spektra, ADHD, Alzheimerově demenci a poruchách příjmu potravy. Podrobně o tom píše například americká lékařka Georgia Ede. Dá se očekávat, že nová oblast „nutriční psychiatrie“ přinese v blízké budoucnosti nové klinické studie, které blíže osvětlí možné léčebné či preventivní benefity nízkosacharidové stravy.

Kde můžeme najít inspiraci v podobě receptů?

Na rozdíl od roku 2009, kdy jsem s touto stravou začínal, dnes už existuje celá řada skvělých knih a kuchařek v češtině. Ze zahraničních autorů se jí věnují třeba Tim Noakes, Lily Nichols nebo Mark Sisson, z českých například Lucie Grusová, Janina Černá a Jana Dell-Plotnárková nebo Tereza Broschová. Nápady nabízejí i edukační weby jako Cukr pod kontrolou, Neslazeno.cz či Jidelniplan.cz. Inspiraci určitě můžete hledat i na sociálních sítích ve skupinách věnovaných low-carb/nízkosacharidové stravě.

Jaké je vaše nejoblíbenější nízkosacharidové jídlo?

Takový grilovaný losos s rajčaty a cibulí à la Vila do Bispo podle receptu pocházejícího z mé milované vesnice na jihu Portugalska, ten patří mezi mé největší pochoutky. Obecně miluju grilované maso, ryby, sýry a také čerstvou zeleninu.


Na lososovi s rajčaty a cibulí si určitě pochutnáte. A nebojte se experimentovat ani s další zeleninou nebo bylinkami. Foto: Shutterstock

Je něco, po čem se vám z „normální“ stravy stýská?

Těžko říct. Rozhodně se mi nestýská po vlčím hladu, který mě provázel 29 let mého života. Vzhledem k tomu, že moje nízkosacharidová strava je opravdu hodně pestrá, nechybí mi dnes vlastně vůbec nic.

Podléhá tenhle typ stravování nějakým výživovým trendům?

Bohužel ano, čas od času se objevují chytráci, kteří chtějí vydělat na nejrůznějších potravinářských produktech označených „low-carb“ nebo „keto“. Jsem všemi deseti pro nejrůznější zjednodušení a zpříjemnění života, ale pokud jde o dobře sestavenou nízkosacharidovou stravu, opravdu úplně postačí běžné základní potraviny. Jsem taky hodně skeptický, pokud jde o všemožné „low-carb“ nebo „keto“ koktejly a prášky.

Existují speciální nutriční produkty, které v rámci rozumného redukčního programu mohou lidem pomoci snížit hmotnost a dosáhnout remise diabetu 2. typu, ale takové klinicky ověřené produkty a programy jde spočítat na prstech jedné ruky. Ty ostatní jsou zpravidla založené na představě rychlého a snadného výdělku a zákazník obvykle netuší, že to jde i bez nich, někdy dokonce snadněji. Pro většinu obyčejných lidí bude také úplně zbytečné utrácet za takzvané ketonové estery (potravinové doplňky, které slibují např. rychlé zhubnutí, pozn. red.), poslední výstřelek keto scény.

Existuje naopak něco – potravina či doplněk –, co bychom při takovém typu stravování měli obzvlášť konzumovat?

Obecně je dobře sestavená nízkosacharidová strava nutričně plnohodnotná a nevyžaduje žádnou zvláštní suplementaci. Nicméně vzhledem k tomu, že při ní člověk vyřazuje většinu vysoce zpracovaných potravinářských produktů, které obsahují hromady soli, je důležité zajistit její dostatečný příjem. Zejména pokud jste hodně fyzicky aktivní.